Taban Çökmesi

Taban çökmesi (düz tabanlık) Ayakta biri büyük ve uzamına diğeri küçük ve yatay olmak üzere 2 adet kavis vardır. Çocukların hepsi düz taban olarak doğarlar ve bu durum birkaç yıl devam eder. 7 yaşından sonra halen taban kavsi düz ise bu kalıcı bir sorun olmaya adaydır.

Bebeklerde ayak tabanı düz iken zamanla ayakkta bulunan kavisler derinleşmeye başlar. Çocuk yere bastığında tabanı düz, fakat otururken veya parmak uçlarında durduğunda ayak kavisi normal görülüyorsa buna “esnek düz tabanlık“ denir. Ailelerin korkuya kapıldıkları bu durum aslında o kadar önemli bir durum değildir ve çoğu zamanla ciddi önlemler alınmasa bile düzelir.

Esnek düz taban sorunu olan ayaklarda kas fonksiyonları ve eklem hareketleri normaldir. Bu çocuklarda taban kavsinin gelişimi 7 yaşına kadar devam eder. Fakat ergenlik dönemine kadar sürüyorsa ayak tabanında ağrı olur ve bu durumda doktora gidilmelidir. Ergenlik çağında ayak ağrıları çeken çocuklarda topuktaki Aşil kirişi gergin ve düzleşmiş olan taban da oldukça serttir. Ayaklardaki sorunlar çok kez kalıtsal özelliktedir. Bu nedenle çocuklarda ailesel bağlantının sorgulanması gerekir.

Tedavi

Hekim sorunu tam olarak anlamak için çocuğu ayağını hem çıplak hem de ayakkabısını giymiş olarak muayene etmesi gerekir. Daha sonra yere bastırarak ayakların röntgen filmleri çektirilir. Tabanlarında sertleşme ve Aşil kirişinde gerginlik olanlarda özel germe egzersizleri ve tabanlık önerilir. Bu tabanlık ayaktaki ağrı ve yorgunluğu azaltır. Aşil gerginliğini azaltmak için fizik tedavi ve nadir durumlarda ayağı alçılamak gerekebilir. Yürümenin büyük ızdırap verdiği ve koşmanın tamamen imkansız olduğu inatçı vakalarda cerrahi tedavi önerilebilir.