Halluks Valgus

Ayak başparmağında bir şişlik ve çıkıntı olmasına tıp diliyle "halluks valgus" denilir. Kadınların genelde % 40’ da bu durum vardır. kalıtsal yatkınlık çok belirgindir. Ayrıca uzun süre sivri burunlu ve topuklu ayakkabı giyenlerde zamanla bu çıkıntıların ortaya çıkabileceği unutulmamalıdır.

Ayak başparmağında zamanla meydana gelen bir çıkıntı olup önce ayakkabı içinde sıkışıklığa bu da ciltte kızarıklık ve ağrıya yol açar. Zamanla içerisinde su toplayan bir kesecik gelişir ve bunu sertleşmiş bir nasır dokusu takip eder. Eklemdeki sıkışma devam ettikçe kireçlenme başlar ve sorunlar daha da büyür. Bu aşamadan sonra yakınmalar iyice artar ve artık konservatif tedavi yöntemleri yetersiz kalmaya başlar. Halluks valgusu olanlara yapmaları gereken bazı öneriler sıralayabiliriz. Öncelikle ayakları sıkan ayakkabılardan uzak durmaları gerekmektedir. Ayakkabı alırken başparmak üstünde baskı yapmayacak ve hafif topuklu olanlar tercih edilmelidir. Gün içinde başparmak ile yanındaki parmak arası için hazırlanmış parmak arası makaraları yerleştirmeleri önerilir.

Geceleri ise başparmağı dışa doğru çeken lastikli bir aparey kullanılabilir. Ayrıca ağrı kesici ve ödem giderici ilaçlar yakınmaların azaltılması amacıyla alınmalıdır. Bazı vakalarda sorunlu bölgelere lokal enjeksiyon veya fizik tedavi uygulamaları yapılabilir.

Cerrahi Tedavi

Konservatif uygulamalara rağmen beklenilen düzelme gerçekleşmezse ameliyat gündeme gelebilir. Ameliyat kararı almadan önce bazı değerlendirmelerin yapılması gerekebilir. Eğer günlük yaşamı sürdürmeyi engelleyen bir durum varsa başparmaktaki sertlik, kızarıklık ve ağrı tüm tedavilere rağmen inatla direniyorsa ameliyatı düşünmek gerekir. Başparmak neredeyse yanındaki parmağın üstüne çıkacak kadar şekil bozukluğuna uğramışsa artık ameliyat kaçınılmazdır.

Halluks valgusta çeşitli operasyon türleri vardır. Bunlardan hangisinin yapılacağına hekiminiz karar verecektir. Başparmak çevresi bağ ve kirişlerine yönelik girişimlerde eklemin ağrısının giderilmesi için hareketlerinin tamamen dondurulmasına kadar çeşitli teknikler söz konusudur. Bazen sadece çıkıntının alınması bazen de eklemin kesilmesi yeterli olabilir.

Ameliyat sonrası başta enfeksiyon olmak üzere yanlışlıkla sinir kesilmesine kadar nadir de olsa komplikasyonlar olabilir. Hangi ameliyat tipi seçilirse seçilsin en az 10 gün ayağın yukarıda tutulması gereklidir. Bu ödemin hızla azalmasına ve yaranın daha çabuk iyileşmesini sağlar. İlk 3 gün buz uygulaması yapılmalıdır.

Alçı ve bandajlar kaldırıldıktan sonra hastalar önce terlik sonra açık sandalet veya spor ayakkabılar giyebilirler. Topuklu ve sivri burunlu sert ayakkabılar ancak 6 ay sonra kullanılmalıdır.