Diabetik Ayak

Uzun yıllardan beri şeker hastalığı olanların ellerinde ve ayaklarında giderek bazı sorunlar ortaya çıkar.Dolaşımın azalmasına bağlı ısı ve renk değişiklikleri hastalığın ilk habercisidir.Diyabet hastalığındaki dolaşım bozukluklarının ilk yansıması tırnaklarda ve özellikle ayak derisi üzerinde kendini gösterir.

Kontrolsüz kalmış diyabette hastalık süregenleştikçe zamanla tırnak ve ciltte sorunlar başlar ve kıllar dökülür. En ufak bir zedelenmede kolayca cilt dokusu bozulur ve çok zor iyileşen yaralar meydana gelir. Uyuşmalar ve geceleri artan yanmalı ağrı nöbetleri ortaya çıkar. Yürüme sırasında ayak damarları istenildiği kadar kan yetiştiremediği için topallamaların başlaması tipiktir. Hastalığın ilerlemesine paralel yürüme mesafesi giderek sınırlanır.

Tanı koymak için ayak damar ve sinirlerinin incelenmesi gerekir. Damarlar için doppler ultrasonografi, sinirler için elektromiyografi (EMG) incelemeleri yapılır.

Kuşkusuz  tedavinin ilk aşaması yüksek kan şeker düzeyini normale indirmektir. Sinir dostu olarak bilinen B kompleks vitaminlerininhem tedavi edici hem de koruyucu etkisi vardır. Damar açıcılar ve sinir uçlarının tahribatını önyebilecek bazı özel ilaçlar tercih edilebilir.

Diyabetik ayak tedavisinde fizik tedavi seçkin bir tedavi olduğu söylenebilir. Bu amaçla; özellikle manyetik alan ve TENS akımları önerilir. Bunun yanı sıra OZON tedavisinin belirgin yararları olduğu gösterilmiştir. Bu amaçla hastadan alınan kan içerisine ozon gazı verilir. Böylece tıkanmaya yüz tutan damarlar açılır ve bozulan cildin rengi düzelmeye yürümedeki sınırlanma giderek azalmaya başlar.